31. joulukuuta 2016

Vuosi 2016

Tammikuu
Tammikuu oli pääosin mukavan perhepuuhailun kuukausi. Suru kosketti sukuamme, kun hautasimme kuopuksen kummisedän, joka menehtyi lyhyen sairastelun jälkeen. Kuvien perusteella tammikuussa pakkasta ja lunta on ollut sen verran, että talviurheilu on saatu käyntiin. Kävimme ainakin kolmesti luistelemassa ja kahdesti hiihtämässä. Kotona pelailimme lautapelejä ja herkuttelimme. Kävimme myös minihohtogolfissa. Se ei todellakaan sopinut meidän perheen huonoille häviäjille yhtään ;) Pakkanen paukkui tammikuun alussa Lux Helsingin aikaan. Teokset olivat todella hienoja, mutta jestas oli kylmää. Lux Helsinki oli minun ja Hra Kepposen treffi-illan huipentuma, sitä pohjustettiin leffalla ja illallisella. Esikoiselle pidettiin vielä yhden synttärit tammikuussa, joissa herkuteltiin blinien sijasta helposti suolaisilla vohveleilla. Matkamessuillakin tuli käytyä ystävän kanssa. Surusta huolimatta tammikuuhun mahtui paljon ilon aiheita.

Helmikuu
Helmikuussa pojat pääsivät tapaamaan vastasyntynyttä serkkuaan. Helmikuun tympeisiin juttuihin kuului vakionumero eli sairastelu. Minulla taisi olla pitkästä aikaa influenssa. Töissä jäin jälkeen jo valmiiksi tosi tiukasta aikataulusta ja se painoi melkein koko kevään. Paljon kaikenlaista kivaa mahtui kuitenkin helmikuuhunkin. Kävin inspiroitumassa hyvällä leimailukurssilla ja myöhemmin helmikuussa myös leimailumessuilla. Aloitimme laskettelukauden poikien kanssa Talmassa. Olin joulukuussa saanut jo kahdelta lääkäriltä tuomion, että polvillani ei enää lasketella ja olin onnellinen, että pääsin sentään lähinyppylälle. Kivan pienen hiihtolomasen vietimme Tampereella. Kävimme laskettelemassa Sappeella, uimassa Nokian Edenissä, Vapriikissa ihmettelemässä jääkausinäyttelyä ja Masu Asian bistrossa. Säät Helsingissä olivat kovin keväiset, mutta välillä hurmaavan valoisat. Jäät sulivat merestä jo helmikuussa. Helmikuusta jäi todella hyvät muistot! Etenkin Tampereen reissu oli ihana.

Maaliskuu
Maaliskuussa jatkoimme sairastelua ja minä jännitin, että pääsemmekö lähtemään talvilomamatkallemme Vuokattiin ja onko Vuokatissa lunta. Pääsiäinen oli jo maaliskussa ja ajelimme jo edeltävällä viikolla lomailemaan Vuokattiin. Ajomatka oli perheemme pisin reissu ja samalla kokeilu kesäksi haaveilemaamme Balttian roadtrippiä varten. Vuokatin reissu oli todella onnistunut. Aurinko paistoi parina päivänä mukavasti, lunta oli reilusti ja nautimme hyväkuntoisista rinteistä ja laduista täysillä. Fysioterapeutti oli saanut polveni paljon parempaan kuntoon ja olin peräti kolmena päivänä rinteessä. Kävimme Angry Birds puistossa ja kylpylässäkin. Ehkä kuitenkin hienointa oli ajomatkalla nähnyt revontulet. Paluumatkalla pysähdyimme Jyväskylässä ja tehokkaasti tutustuimme Petäjäveden puukirkkoon, joka on UNESCON maailmanperintölistalla sekä Suomen ilmavoimamuseoon. Molemmat olivat kivoja kohteita. Kyllähän se kuukausi, johon loma osuu on aina hyvä kuukausi!

Huhtikuu
Huhtikuu alkoi huonosti, koska pienempi kilpikonnistamme menehtyi aika yllättäen. Koko perhe suri pientä konnaamme, joka oli niin söpö ja kesy. Töiden osalta oli hyvin kiireinen kuukausi. Kaikenlaista valoisaa mahtui huhtikuuhunkin. Kävimme Hra Kepposen kanssa katsomassa Kansallisoopperassa Oopperan kummituksen sekä ihailemassa Kevät-messuilla kukkia. Työnantajani tarjosi hyvinvointi-kurssipäivän upeissa maisemissa meren rannalla herkkuruokineen. Ystäväni Annan kanssa kävimme Ateneumissa ja syömässä. Ilman näitä menoja, huhtikuu olisi varmasti jäänyt mieleen vain tylsänä ja työläänä. Huhtikuusta tuli myös varsinainen Warhammer kuukausi. Kävin kahdesti keskimmäisen kanssa Game Workshop myymälässä maalaamassa Warhammer-ukkoja ja sama homma jatkui kotonakin. Varsinaista äiti-poika-laatuaikaa. Kyllä huhtikuun huippuihin tietysti kuuluu aina parsasesonki :)

Toukokuu
Toukokuu oli kertakaikkiaan upea. Ehkä elämäni toukokuu! Toukokuun säät olivat poikkeuksellisen lämpimät ja kukkaloisto aivan omaa luokkaansa. Loistava sää alkoi jo heti vapunpäivänä, jota juhlistimme ystävien kanssa Ullanlinnanmäellä piknikillä. Toukokuussa aloitimme työkaverin kanssa maauimalakauden, ensimäisellä kerralla ulkona oli tosin vain +8. Vietimme loppukuusta keskimmäisen synttäreitä appivanhempien maaseutukodissa ja pojat innostuivat uimaan. Kävin ystävän kanssa Tallinnassa ja sää suosi sitäkin onnistunutta reissua.

Toukokuun ihaniin muistoihin kuuluu kuopuksen kanssa tekemäni Maltan matka. Pojat ovat koululaiseksi tulon kunniaksi päässeet kanssani reissuun ja vihdoinkin oli Kuopuksen vuoro. Säät oli ehkä paremmat Suomessa, mutta se ei laimentanut loma onneamme. Kuopus ui tuntikaupalla sisäuima-altaassa, söimme, pelailimme, kävimme snorkaalamassa ja katsomassa nähtävyyksiäkin. Reissun päätteeksi kuopuksen tuli tosi tuju korvakäytävän tulehdus, mutta hyvin selvisimme kotiin. Keskimmäinen hankki sillä väliin kipsin käteensä. Hieno reissu ja hieno kuukausi!

Kesäkuu
Kesäkuu on yksi vuoden haasteellisimmista kuukausista. Silloin pitää töiden ohella pyörittää poikien kesäloman viettoa. Pienemmät pojat osallistuivat neljälle viikon päiväleirille ja esikoinen kahdelle, siinä sitä riitti kuskaamista. Onneksi keskimmäinen sai kipsin pois kevätjuhlapäivänä ennen leirejä. Leirit olivat pojille mieleisiä ja niiden avulla päivät kuluivat hyvin. Minä arvostin Sportti- ja Hoplop-leiriä, koska sieltä palasi hyvin raukeat pojat ;) Juhannus oli siitä poikkeuksellinen, että vesi uimalämpöistä. Hra Kepponen ja esikoinen menivät jo aattona maaseutumummilaan suvun juhliin ja minä seurasin perässä juhannuspäivänä. Juhannusviikonloppu menikin uidessa. Kuukauden kohokotiin kuuluu ystäväni kanssa tekemä Kiovan reissu. Lähdimme ilman mitään ennakko-odotuksia ja yllätyimme iloisesti.

Heinäkuu
Heinäkuu on meillä yleensä loma-aikaa eli sitä elämän parasta aikaa :) Ennen loman alkua kävimme Turussa keskiaikamarkkinoilla, kävimme katsomassa Heurekan tiedeleirin päätöksen ja kiersimme näyttelyt. Ehdin hieman juhlistamaan omiakin synttäreitä ennen lomaa. Ystäväni tarjosi minulle pienen piknikin ja pojat olivat hankkineet ja valmistaneet lahjoja. Loman alkuosa kului Balttian kierroksella. Sen jälkeen juhlimme 80-vuotiasta äitiäni, kävin Annan kanssa taidenäyttelyssä ja Löylyssä ja sitten ajoimme appiukon mökille Virroille. Sää Virroilla oli taivaallinen. Uimme, otimme rennosti ja nautimme erämaahenkisestä luonnon kauneudesta.

Balttian kiertomatkamme oli onnistunut. Ajomatkat menivät yllättävän kevyesti. Ensimmäinen kohteemme oli Riika, jossa nautimme erinomaisesta ja edullisesta ravintolaruuasta, vanhan kaupungin kauneudesta ja lähialueen huvituksista. Lentoputkessa lentäminen oli huikea kokemus. Riikan jälkeen ajoimme Liettuaan, Ristikukkulan kautta upealla Kuurinkynnäälle. Ihastuimme koko perhe Kuurinkynnään hiekkadyyneihin ja luontoon. Nida oli todella rentouttava lomakohde, jotenkin aika suorastaan pysähtyi. Sieltä matka jatkui takaisin Latviaan ja Rundalen linnalle. Lopuksi oli vielä vuorossa Pärnu ja pikaisesti Tallinna. Loma oli Balttiassa ja Suomessa oli aivan täydellinen.

Elokuu
Elokuussa oli vielä aivan ihanan kesäisiä säitä. Viimeisen lomapäiväni vietimme ystäväni ja molempien poikien kanssa Leppävaaran maauimalassa. Niin on pojat kasvaneet, että uimareissu viiden pojan kanssa sujui leppoisasti ja äidit saivat vähän kahvitellakin :) Ystäväni kanssa vietimme kauniin päivän kierrellen Porvoota ja Annan kanssa kävimme Kiasmassa. Elokuun kohokohtia oli Kätevien Emäntien kesäretki. Kävimme Turussa brunssilla ja Luostarinmäen käsityöläismuseossa, johon rakastuin palavasti. Saimme mukaan paikallisoppaaksi Marikan. Sitten hyppäsimme Viking Gracen kyytiin. Sekin oli positiivinen yllätys, niin hiljainen ja hyvää ruokaa! Yllättäen töiden puolesta pääsin kurssille Muncheniin. Tutustuin heti kursille tulleisiin unkarilaisiin nuoriin miehiin ja heidän kanssaan oluttupiin. Suoritin jopa pikashoppailuakin. Oikein onnistunut reissu siis. Kaikkiaan elokuu oli upea. Kaiken upeuden keskellä elämä näytti nurjat puolensa. Elämän rajallisuudesta saimme työporukassa karvaan muistutuksen. Työkaverimme sairasteluun löytyi ennen juhannusta syy ja elokuussa toimitimme surunvalittelut hänen perheelleen. Vieruskaverini oli todella järkyttynyt, hän lounasti menehtyneen kolleegan kanssa päivittäin.

Syyskuu
Elokuun lopussa hurahdimme poikien kanssa Pokémon Gohon. Se oli todella hyvää vastapainoa kiireiselle työelämälle. Hyödynsimme todella tehokkaasti kaikki syyskuun ihanat ulkoiluilmat pokemon-retkeilyyn. Kävimme Suomenlinnassa, Seurasaaressa, Hietsussa, Töölönlahden rannalla, Vanhan kirkon puistossa ja Herttoniemenrannalla pokettamassa :) Eipä ole ennen meidän lapsillamme ollut tällaista ulkoiluintoa. Kännykkäni täyttyi toinen toistaan ihanimmista Helsingin luontokuvista. Syyskuussa sain vieraaksi Turusta Marikan ja kävimme brunssilla, Tamminiemessä ja taidenäyttelyssä. Syyskuun yllätys oli hääkutsu. Hra Kepposen Keski-Eurooppaan muuttanut serkku järjesti Helsingissä häänsä ja saimme tutustua hänen ukrainalaiseen aivan ihastuttavaan vaimoonsa. Vaikka en erityisemmin syksystä tykkää, niin pakko on sanoa, että syyskuu oli aivan ihana.

Lokakuu
Kuukausi alkoi ihanalla ex tempore Romanian reissulla ystäväni kanssa. Kävimme ihastelemassa Transilvanian vuoristomaisemia, pittoreskejä kyliä, upeita linnoja sekä kehittymätöntä maaseutua. Bukarestissa teimme mielenkiintoisen kommunismi kierroksen, joka johdatti meidät erityisesti Ceaucescun aikaan. Mielenkiintoinen reissu! Ruska oli tänä vuonna kertakaikkiaan upea. Ehkä se oli Pokémon Go, joka paljasti meille sen kaikessa kauneudessaan. Hyvät säät mahdollistivat ahkeran pokemonittamisen. Kävimme serkullani Lahden seudulla, sää suosi sitäkin reissua. Aikuiset pelasivat huonepakopelin ja lapset pokemonittivat. Syyslomaa minulla oli päivä ja sen vietimme Suomenlinnassa. Muina lomahupeina pojille oli leffa ja Megazone. Syksy ei ollut vielä edes ehtinyt muuttua ankeaksi, kun jo koitti syksyn piristykseksi suunniteltu brunssi ja balettipäivä. Katsoimme Liisa ihmemaassa baletin. Esikoiselle annoimme pop-taide-sivistyspläjäyksen viemällä hänet Yayoi Kusaman näyttelyyn. Ehdin käymään Kansallismuseon vieraana tutustumassa uuteen Renesanssinäyttelyynkin. Olen ollut selvästi hyvässä vedossa lokakuussa, koska se oli myös superkiireinen kuukausi töissä. Ehkä se oli se huima ulkoilun määrä auttoi.

Marraskuu
Vietimme tänä vuonna Halloween-bileet 30.10 seuraavana viikonloppuna, joka menikin sitten marraskuun puolelle. Pitkään mietimme, että jaksammeko järjestää juhlat ja olen tyytyväinen, että jaksoimme. Kivaa oli ainakin isäntäväellä :) Yleensä synkeän marraskuun varsinainen valopilkku oli tänä vuonna lumi. Kyllä oli ihanaa, kun lunta oli edes hetken aikaa. Lumipäivät suorastaan kutsuivat ulkoilemaan. Ystäväni kanssa kävimme ihastelemassa Vanhan kaupungin koskea ja lahtea. Harmillisesti minulla oli silloin koulutusviikko ja päivät venyivät normaalia pidemmiksi. Annan kanssa kävimme tutustumassa Teatterimuseoon. Tarkoitus oli vain piipahtaa, mutta innostuimme kokeilemaan asuja ja hupsuttelemaan urakalla. Oli niin hauska ilta! Sokerina marraskuun pohjalla oli joulutorimatka ystäväni kanssa Krakovaan. Ihastuimme molemmat kauniiseen kaupunkiin , erinomaiseen ruokaan ja mielenkiintoisiin nähtävyksiin. Hieno marraskuu!

Joulukuu
Päätin jo etukäteen, että tänä vuonna satsaan joulukuussa kaikkeen iloiseen ja jouluiseen, enkä stressaa ruokia tai siivousta. Etenkin kun Halloweenin ja Krakovan matkan takia esikoisen ja kuopuksen synttäreiden vietto jäi joulukuuhun. Jouluilottelu lähti hiukan lapasesta. Sitä huvia kertyi useammankin joulukuun edestä :) Työkaverini kanssa pidimme herkkujen äärellä joulukorttitalkoot. Hänen kanssaan pääsin myös joulukukkakurssille. Teimme koko perheen jouluretken Talvipuutarhaan ja kiersimme Töölönlahden pokejahdissa. Pojilla oli puuhakalenteri ja sieltä tuli leipomista ja korttiaskartelua tehtäväksi. Osallistuin Länsi-Uudenmaan matkailun järjestämälle joulutorikierrokselle nauttimaan Tammisaaren, Lohjan ja Fiskarsin joulutunnelmasta. Oli hieno päivä! Ystäväni kyydissä matkasin Turkuun. Siellä kävin katsomassa joulunäyttelyt sekä Apteekkimuseossa, että Luostarinmäen käsityöläismuseossa. Ehdin toki piipahtaa joulutorillakin ja syödä Tintåssa. Tämäkin oli kiva retkipäivä! Ystäväni kanssa kävin baletissa katsomassa Pähkinänsärkijän ja väliajalla nautimme Oopperan afternoon tean. Minulle yksi suurimmista joulufiiliksen tuojista on ollut koulun joulujuhla. Tänä vuonna sain ihailla, kuinka reippaasti kuopus lauloi lavalla. Kun muissa perheissä paistettiin kinkkua ja valmisteltiin laatikoita aatonaattona, meidän jengi tankkasi lähipizzeriassa pizzaa :D Jouluaattona kävimme vaarilla joulupuurolla, joulupäivänä oli vuorossa anoppila. Ihana joulukuu, mutta ehkä ensi vuonna riittää vaikka vain kaksi joulutoria ja kaupan suklaakalenterit ;) Joulukuun surun läikähdykset ovat molempien mummojen heikentynyt kunto.

Näitä tapahtumia, kun muistelen, melkein hengästyttää. Tapahtuiko tosiaan tämä kaikki ihana minulle? Ei voi muuta kuin tuntea kiitollisuutta.

Ensi vuoden suunnitelmana on vähän höllätä tahtia ;)

Onnellista Uutta Vuotta!

1. Kylläpä vuoteesi on mahtunut huikea määrä kivoja juttuja. Olkoon vuosi 2017 yhtä mukava! Hyvää uutta vuotta sinne teille.

1. Kiitos Anni :) Hyvää Uutta Vuotta sinulle ja perheellesi!

2. Kadehdittavan touhukas vuosi 😊 Olkoon tuleva vuosi touhua ja onnea tulvillaan.

1. Onhan tämä vuosi ollut varsin touhua täynnä :) Ensi vuosi voisi olla vaikka rauhallisempikin ;)
      Hyvä Uutta Vuotta!

3. Minäkin kadehdin energisyyttänne. Ihanaa ja onnellista uutta vuotta 2017

1. Kun säästää kaikista tylsistä hommista, ehtii enemmän huvittelemaan ;) ;)
      Kiitos samoin - Hyvää Uutta Vuotta!

4. Onpa todella touhukas vuosi takana, niin iloa kuin surua, mutta näyttää olleen Elämää isolla Eellä.

Hyvää uutta vuotta!

1. Vuosi on ollut täynnä kaikkea, onneksi enemmän iloa kuin surua. Näin jälkikäteen tuntuu oudolta, kuinka paljon kaikenlaista mahtuukaan vuoteen!

Kiitos samoin - Hyvää uutta vuotta!

5. Huh miten paljon ihania matkoja ja kokemuksia teillä onkaan ollut! Varmasti jää vuosi ikimuistoisena mieleen. Onnellista uuttakin vuotta!

1. Hurjan paljon kaikkea tapahtumaa mahtuukin vuoteen :) Lapset ovat nyt sellaisessa iässä, että heidän kanssaan on helppo tehdä kaikkea. Olen päättänyt hyödyntää täysillä tämän mahdollisuuden, kun kaikki pelottelevat, että teinejä ei välttämättä saa enää mihinkään mukaan.

Kiitos samoin - Onnellista uutta vuotta!

6. Paljon kivoja kuvia vuoden varrelta.
    Hyvää uutta vuotta!❤

1. Kiitos Sari :)
      Ihanaa Uutta Vuotta sinulle ja perheellesi!

7. Hyvää Uutta Vuotta ! Olen ihan hengästynyt vuosikuvauksen luettuani !

1. Kiitos samoin - Hyvää Uutta Vuotta!
      Minuakin alkoi hengästyttämään ainakin tuo joulukuu :) Etenkin kun siitä unohtui musikaalireissu, joululounas ja pari muutakin juttua :D :D Olkoon 2017 vähän rauhallisempi ;)

8. Mihin se kilpikonna kuoli?